Barcs Város Önkormányzatának
1/2008. (II.12.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2008. évi költségvetéséről 1
Barcs Város Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (továbbiakban: Áht.) 65. §-ának (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján 2008. évi költségvetéséről az alábbi rendeletet alkotja:
1. §
A rendelet hatálya a Képviselő-testületre, annak szerveire (polgármester, bizottságok, részönkormányzat testülete, képviselő-testület hivatala) és az Önkormányzat intézményeire terjed ki.
2. §
(1) Az Áht. 67. §. (3) bekezdése alapján a Képviselő-testület a címrendet a (2)-(3) bekezdés szerint állapítja meg.
(2) Az önállóan és részben önállóan gazdálkodó költségvetési szervként működő intézmények külön-külön alkotnak egy-egy címet. Ennek felsorolását e rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.
(3) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő- nem intézményi kiadások e rendelet 3-5. számú melléklete szerinti felsorolásban külön-külön címet alkotnak.
I.
A költségvetés bevételeinek és kiadásainak
fő összege, a hiány mértéke
3. § 1
A Képviselő-testület az Önkormányzat és költségvetési szervei együttes 2008. évi költségvetését
5.374.921 ezer Ft bevétellel,
5.789.912 ezer Ft kiadással és
414.991 ezer Ft hiánnyal – hitellel
állapítja meg.
1 A 23/2008./XII.5./ rendelett módosított és egységes szerkezetbe foglalt szöveg
Ezen belül:
· a működési célú bevételt 4.480.391 eFt-ban
· a működési célú kiadásokat 4.492.043 eFt-ban
ebből:
- a személyi juttatások kiadásait 1.884.540 eFt-ban
- a munkaadókat terhelő járulékokat 610.197 eFt-ban
- a dologi kiadásokat 1.111.089 eFt-ban
- az ellátottak pénzbeli juttatásait 15.016 eFt-ban
- a speciális célú támogatásokat 333.640 eFt-ban
- az általános tartalékot 11.037 eFt-ban
- a céltartalékot 26.392 eFt-ban
· a felhalmozási célú bevételt 1.309.521 eFt-ban
· a felhalmozási célú kiadást 1.297.869 eFt-ban
ebből:
- a beruházások összegét 913.666 eFt-ban
- a felújítások összegét 176.004 eFt-ban
- egyéb felhalmozási célú kiadások 149.525 eFt-ban
- egyéb felhalmozási célú támogatások 14.513 eFt-ban
- az intézményi felhalmozási kiadások összegét 44.161 eFt-ban
állapítja meg.
Az önkormányzat bevételei és kiadásai
4. §
(1) A 3. §-ban megállapított bevételi főösszeg forrásonkénti megbontását e rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.
(2)A 3. §-ban megállapított bevételek közül az intézményi tevékenységi és az egyéb bevételeket, valamint az intézményi támogatásokat intézményenként e rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.
(3) A Képviselő-testület a 2008. évi költségvetés önállóan és részben önállóan gazdálkodó költségvetési szervenkénti kiadási előirányzatait e rendelet 2. számú melléklete szerint hagyja jóvá.
(4) A Képviselő-testület az Önkormányzat költségvetésében szereplő működési jellegű feladatok kiadásait a rendelet 3. számú melléklete szerint állapítja meg.
(5) A Képviselő-testület a felújítási előirányzatokat célonként e rendelet 4. számú melléklete szerint hagyja jóvá.
(6) A Képviselő-testület a fejlesztési kiadásokat e rendelet 5. számú melléklete szerint állapítja meg.
(7) A Képviselő-testület az önkormányzat éves létszámkeretét összesen, valamint önállóan és részben önállóan gazdálkodó költségvetési szervenként e rendelet 2. számú melléklete szerint állapítja meg.
(8) A Képviselő-testület az európai uniós támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit, kiadásait, valamint az önkormányzaton kívüli ilyen projektekhez történő hozzájárulásokat e rendelet 14. számú melléklete szerint állapítja meg.
A bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtéséhez szükséges intézkedések, a hitelműveletekkel kapcsolatos hatáskörök
5. §.
(1) A Képviselő-testület a bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtése érdekében 454.991 eFt forrás kiegészítő hitel felvételét hagyja jóvá, melyből 400.000 eFt. összeg erejéig kötvénykibocsátását hagyja jóvá, a fennmaradó 54.991 eFt. fedezetét az ÖNHIKI-s pályázat benyújtásával kívánja megteremteni. A legfeljebb 1 éves időtartamra felvehető folyószámlahitel összege 500.000 eFt.
(2) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert a számlavezető bankkal a folyószámla hitelkeret megállapodásnak a bankszámla-szerződésben rögzített 2008. évi kondíciókkal történő előkészítésére, illetve amennyiben a likviditási helyzet indokolja a számlavezető banktól munkabér hitel felvételére. Minden egyéb hitelműveletben a Képviselő- testület dönt.
A bevételi többlet kezelése
6.§
(1) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a Képviselő-testület értékpapír vásárlás, illetve pénzintézeti lekötés útján hasznosíthatja.
(2) A költségvetési szerv a jóváhagyott bevételi előirányzatain felül többletbevételét a felügyeletét ellátó szerv egyidejű tájékoztatásával, saját hatáskörű előirányzat-módosítás után használhatja fel. A képviselő-testület ezt az előirányzat-módosítási jogosultságot indokolt esetben az érintett költségvetési szerv értesítése mellett magához vonhatja.
Általános és céltartalék
7. § 1
(1) A Képviselő-testület az Önkormányzat céltartalékát
26.392 eFt összegben
e rendelet 1. számú mellékletében felsorolt célokra állapítja meg.
(2) A Képviselő-testület az Önkormányzat általános tartalékát
11.037 eFt összegben állapítja meg.
(3) Az általános tartalék felhasználásáról a Képviselő-testület az erre vonatkozó igény felmerülésekor egyedi határozatban dönt.
Több éves kihatással járó feladatok
8. §
A Képviselő-testület a többéves kihatással járó feladatok előirányzatait e rendelet 9. számú melléklete szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.
A Kisebbségi Önkormányzatok költségvetése
9. §
A Képviselő-testület a Cigány- Horvát- és Német Kisebbségi Önkormányzatok költségvetését e rendelet 6. számú melléklete szerint állapítja meg.
Előirányzat-felhasználási ütemterv
10. §
A 2008. évi költségvetés bevételi és kiadási előirányzatainak felhasználási ütemtervét havi bontásban a 13. számú melléklet tartalmazza.
Gördülő tervezés
11. §
A Képviselő-testület a tárgyévet követő három évben várható bevételeket és kiadásokat a 8. számú melléklet szerint hagyja jóvá.
II.
A 2008. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
12. §
(1) A Képviselő-testület Szerveire átruházott hatáskörökről szóló 7/2001.(IV.6.) önkormányzati rendelet I. számú mellékletében átruházott hatáskörökön túl az Áht. 74. §. (2) bekezdése alapján a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát évi 3 millió Ft.- éves értékig feladatonként 1 millió Ft.- ig a Polgármesterre ruházza át .
(2) Az átruházott hatáskörben hozott döntések a későbbi években - a Képviselő-testület által jóváhagyottnál nagyobb többletkiadással nem járhatnak.
(3) A Képviselő- testület az Áht.73.§.(3) bekezdése alapján a céltartalék terhére a rendelkezés jogát 3 millió Ft.- éves értékig, feladatonként 1 millió Ft.- ig a Polgármesterre ruházza át.
(4) ) A Képviselő- testület az Áht.73.§.(3) bekezdése alapján a bizottságok részére a céltartalékban biztosított keret összegéig a rendelkezési jogát a bizottságokra ruházza át.
(5) ) A Képviselő- testület az Áht.73.§.(3) bekezdése alapján a településrészi önkormányzatok részére a céltartalékban biztosított keret összegéig a rendelkezési jogát a településrészi önkormányzatokra ruházza át.
(6) Az e §-ban foglalt átcsoportosításokról a jogosultak havonta képviselő- testületi ülésen kötelesek beszámolni. A költségvetési rendelet módosítására a Polgármester a beszámolókra is figyelemmel első ízben a féléves beszámolókor, azt követően a negyedévet követő első testületi ülésen köteles javaslatot tenni.
(7) A jóváhagyott költségvetésen, testületi, bizottsági vagy polgármesteri döntésen alapuló előirányzatokról, előirányzat módosításokról az intézmények intézményi kiadási és bevételei főcsoportokra szóló kiértesítését a Polgármesteri Hivatal végzi.
13. §
(1) Az önállóan gazdálkodó intézmények éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül az intézmény vezetője a felelős.
(2) Az önállóan gazdálkodó intézmény éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.
(3) Az intézményeknél tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok – amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be – nem teljesíthetők.
(4) Az intézmények számadási kötelezettséggel tartoznak a részükre juttatott céljellegű támogatás rendeltetésszerű felhasználására vonatkozóan.
(5) Az intézmények kizárólag a Képviselő-testület előzetes jóváhagyásával nyújthatnak be szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázattal megvalósuló feladat ellátása költségvetési többlettámogatást igényel.
14. §.
(1) Az év közben engedélyezett központi pótelőirányzatok felosztásáról - ha az érdemi döntést igényel - a testület dönt a polgármester előterjesztésére a költségvetési rendelet egyidejű módosításával.
(2) Az (1) bekezdésben nem szereplő központi pótelőirányzatok felosztásáról és az önállóan gazdálkodó költségvetési szervek saját hatáskörben kezdeményezett rendelet módosításáról a képviselő testület a 12. §. (6) bekezdésben foglalt módon dönt.
Az intézményi előirányzat módosítás szabályai
15. §
(1) Az intézmény saját előirányzat módosítási hatáskörében eljárva, bevételi és kiadási előirányzatának fő összegét, ezen belül a kiemelt előirányzatokat és ezekhez kapcsolódóan a részelőirányzatokat felemelheti:
a.) az élelmezési bevételeken kívül a tervezett összes bevételi előirányzatot meghaladó többletbevételéből,
b.) előző évi (évek) tartalékként kezelt pénzmaradványából,
(2) Az intézmény az (1) bekezdés szerinti hatáskörében eljárva tartós, a költségvetési évet meghaladó időtartamú kötelezettséget nem vállalhat.
(3) Az intézmény saját hatáskörében eljárva, az intézményi költségvetést az alábbiak szerint módosíthatja:
a.) Dologi, működési célú pénzeszköz kiadási főcsoportjai között előirányzat változtatásokat hajthat végre.
b.) Bevételi előirányzatán belül az egyes részelőirányzatait (az önkormányzati támogatás és ezen belül a működési és felhalmozási célú támogatás, továbbá az élelmezéssel összefüggő bevételek kivételével) megváltoztathatja.
c.) Az élelmezés és vásárolt élelmezés kiadási előirányzatát, valamint az ezekhez kapcsolódó bevételi előirányzatokat saját hatáskörben nem módosíthatja.
d.) Az intézmény személyi juttatás és járulékai előirányzata intézményi hatáskörben csak a fenntartó engedélyével a jogszabályi előírások figyelembevételével módosítható.
(4) A 2007. évi pénzmaradvány jóváhagyását követően pénzmaradványból intézményi hatáskörben, személyi juttatásra a feladatelmaradás és a céltartalék tételeivel korrigált maradvány használható fel.
(5) Az intézmény a saját hatáskörű előirányzat módosításokról a felügyeleti szervét negyedévenként tájékoztatja.
(6) Az élelmezési támogatások elszámolására évente kerül sor.
Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások
16. §.
(1) Az intézmény vezetője önálló létszám- és bérgazdálkodási jogkörében eljárva az intézmény részére engedélyezett létszám (álláshely) keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.
(2) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.
(3) Az intézmény csak abban az esetben fordulhat a fenntartóhoz személyi juttatási pótelőirányzat kérelemmel, ha előirányzata, illetve maradványa nem biztosítja törvényben előírt kötelezettségei teljesítését.
(4) Az intézménynél keletkezett bérmaradványból jutalom kifizetésére – kivéve a többletbevételből történő kifizetést – csak abban az esetben kerülhet sor, ha valamennyi jogszabály szerinti fizetési kötelezettségét teljesíti.
(5) Az intézménynél túlóra, helyettesítési díj elszámolására, kifizetésére átalány alkalmazásával nem kerülhet sor.
17. §.
A képviselő testület hozzájárul, hogy az intézmények saját költségvetésük terhére az e rendeletben szereplő beruházási és felújítási feladataikat elvégezhessék. A feladatok végrehajtását az intézmény vezetője 30 nappal a munkálatok megkezdése előtt köteles a jegyzőnek bejelenteni. Ezen feladatok megvalósítása azonban sem a tárgyévben, sem a későbbi években sem fejlesztési, felújítási, sem működési többlettámogatási igénnyel nem járhat.
18. §.
Az 50.000 ezer Ft-ot meghaladó összegű támogatások átadása előtt a támogatás címzettjével megállapodást kell kötni.
19. §.
Az önkormányzat intézményei éven túli fejlesztési kötelezettséget csak a Képviselő-testület jóváhagyásával vállalhatnak.
20. §.
Az önállóan gazdálkodó intézmények költségvetési támogatását a Képviselő-testület az intézmények pénzellátási rendje szerint biztosítja. Az egyéb szervezetek részére nyújtott támogatások a megállapodásoknak megfelelően kerüljenek kiutalásra.
21. §.
A Képviselő-testület a közalkalmazotti illetmények megállapításánál csak a törvény által kötelezően előírt, illetve a testület által engedélyezett átsorolások, illetve kedvezmények többletköltségeire biztosít önkormányzati támogatást.
22. §.
Az önkormányzat által felügyelt költségvetési szervekben szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételének szabályai:
(1) Az önkormányzat által felügyelt költségvetési szervnél, szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység végzésére szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében külső személy vagy szervezet az e §-ban meghatározott feltételekkel vehető igénybe.
(2) A szolgáltatási szerződést írásban kell megkötni.
(3) A szerződéskötés feltétele, hogy
a.) a költségvetési szerv az adott feladat ellátáshoz megfelelő szakértelemmel rendelkező személyt nem foglalkoztat, vagy
b.) eseti, nem rendszeres jellegű feladat ellátása szükséges és a költségvetési szerven belül a feladat ellátásához megfelelő szakértelemmel rendelkező személy átmenetileg nem áll rendelkezésre.
(4) Jogszabályban vagy a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatában meghatározott vezetői feladat ellátására szolgáltatási szerződés nem köthető.
(5) A feladat ellátásának – a fenntartóval egyeztetett - részletes feltételeit, az ellátható feladatokat a költségvetési szerv Szervezeti és Működési Szabályzatban határozza meg.
(6) A szerződésnek tartalmaznia kell különösen:
a.) az ellátandó feladatot,
b.) a díjazás mértékét,
c.) részletes utalást arra, hogy a (3) bekezdésben írt feltétel mely körülményre tekintettel áll fenn,
d.) a szerződés időtartamát,
e.) szervezettel kötendő szerződés esetén azt, hogy a szervezet részéről személy szerint ki(k) köteles(ek) a feladat ellátására, valamint,
f.) a teljesítés igazolására felhatalmazott személy megnevezését.
23.§.
(1) Az önkormányzat által nyújtott, nem normatív, céljellegű, fejlesztési támogatások
kedvezményezettjeinek nevére, a támogatás céljára, összegére, továbbá a támogatási
program megvalósítási helyére vonatkozó adatokat a helyben szokásos módon közzé kell
tenni legkésőbb a döntés meghozatalát követő 60-ik napig, minden 200 eFt-ot meghaladó
támogatás esetén.
(2) Nem kell közzétenni a támogatást akkor, ha a támogatott kérelmét visszavonja, vagy
lemond a támogatásról.
(3) A kapott támogatásról a támogatás felhasználását vagy kiutalását követő 30 napon belül hitelesített számla másolattal köteles elszámolni a támogatott.
24.§.
A nettó 5 millió Ft-ot elérő, vagy azt meghaladó értékű az Áht.15/B.§.(1)- (2) bekezdéseiben meghatározott szerződéseket közzé kell tenni a helyben szokásos módon a szerződés létrejöttét követő 60 napon belül.
Záró és egyéb rendelkezések
25. §.
(1) A Képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről ( bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése ) szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.
(2) Ez a rendelet kihirdetése napján lép hatályba.
Barcs, 2008. február 4.
Feigli Ferenc Balázsné Dr. Vástyán Krisztina
polgármester jegyző
1 23/2008./XII.5./ rendelet. Hatályos: 2008. december 5-től.
Az egységes szerkezetbe foglalt rendelet hiteles.
Barcs, 2008. december 5.
Balázsné dr. Vástyán Krisztina
jegyző
|